luni, 8 decembrie 2008

Tips & Tricks for the web designer - varianta scurtă

Mă joc de prin liceu cu crearea de site-uri, şi zic mă joc pentru că încă nu am scos niciun leu din asta şi nici nu prevăd aşa ceva în viitorul apropiat... Însa am căpătat niţică experienţă şi cred că pot să dau câteva sfaturi pentru cei ce acum se apucă de web design sau chiar și pentru cei mai vechi în domeniu (NOT). Aşa că luaţi-vă un pix şi o foaie şi notaţi :D.

Un lucru foarte important pe care l-am învaţat (the hard way) este că browserele se comportă în mod diferit, mai ales când vine vorba de
CSS şi de JavaScript. Nu mică mi-a fost mirarea când o pagină ce arăta foarte bine în Firefox să arate total altfel decât mă aşteptam în Internet Explorer. Mă refer în principal la ilustrul IE6; IE7 e aproape decent, iar IE8 se anunţă foarte promiţător.

Astfel am descoperit că este foarte util să foloseşti un style sheet de reset. Browserele folosesc un stil default destul de diferit, aşa că standardizarea acestuia se poate face folosind un reset stylesheet, care să facă toate marginile & bordurile 0, să standardizeze mărimea fonturilor, etc... 3 astfel de CSS-uri gasiţi la:
Având rezolvată problema CSS-ului ne rămâne JavaScript. Există şi pentru asta o soluţie: JavaScript Framework. Învăţarea unui framework, deşi time consuming la început e o investiţie foarte bună, deoarece vă asigură că veţi avea aceleaşi rezultate indiferent de browserul folosit(poate cu mici excepţii :D). Câteva framework-uri:
Trecând spre partea de debug este foarte important să aveţi un plug-in în browser care să vă ajute în acest sens. Firefox pune la dispoziţie un număr destul de mare, dintre care cel mai bun, după părerea mea, este Firebug. Tot pentru Firefox, Yahoo ne pune la dispoziţie YSlow, care analizează pagina şi incearcă să depisteze de ce aceasta se încarcă greu. IE ne pune şi el la dispoziţie un astfel de tool Internet Explorer Developer Toolbar, pe care eu recunosc că nu l-am folosit şi nici nu cred că o voi face. Însă am folosit IETab, un alt plugin de Firefox care ne permite să deschidem un tab de IE în Mozilla (foarte tare, frate). Chrome al celor de la Google are built-in opțiunea inspect element, ce poate fi foarte utilă.

Pentru partea de creație am descoperit că este foarte bine să ai la îndemâna un color picker. Pentru a găsi rapid culori care se potrivesc vă sugerez să folosiți acest site. Este rapid și dă rezultate foarte placute dpdv vizual.

De asemenea foarte important este sa ÎNVĂȚAȚI PHOTOSHOP! La capitolul desigin Photoshop-ul vă poate ajuta foarte mult pentru a crea ceva cu adevărat impresionant. Sunt foarte multe tutoriale care îți dau mură în gură, folosind și screenshot-uri, pentru a învăța acest minunat program. Așa că uitați de MS Paint și apucați-vă de Photoshop, ajuns momentan la versiunea CS4, sau măcar de GIMP.

Ar mai fii multe de spus, dar trebuie sa ajung la laboratorul de IOM :P. Pe final de post (nu al crăciunului, ca mai sunt 2 săptămâni până atunci :p) vă las cu un filmuleț foarte mișto despre web.

Niciun comentariu: