sâmbătă, 15 noiembrie 2008

Despre font-uri







Poate din lipsa de inspiratie si poate si din cauza ca m-a impresionat un articol pe care l-am citit cu ceva vreme in urma am ales ca primul meu post pe blog-ul echipei sa fie despre font-uri. Sa nu va imaginati cine stie ce filosofie de viata, voi fi foarte succint :).
Recunosc ca pana de curand(aproximativ 1 an) eram complet ignorant in ceeea ce priveste acest domeniu. Unii insa sunt atat de pasionati de tipografie(fie ea digitala sau nu) incat o ridica la rang de arta.
Daca stai sa te gandesti ca pe web mai toate site-urile sunt in proportie de 90% text, si ca orice text este scris folosind un font anume, incepi sa realizezi ca poate ar trebui ca in spatele alegerii font-ului sa existe anumite criterii si motivatii. Pana la urma, orice produs care se respecta este promovat cu ajutorul ambalajului, iar font-ul este tocmai asta, ambalajul textului.
Dar eu nici macar nu ma oboseam sa schimb font-ul folosit. Fie el Arial, Times New Roman, fie ca il foloseam pentru un document Word, pentru scrierea unui mail, etc., pentru mine nu exista optiunea Font. Pur si simplu nu ma interesa. Dupa ce am citit insa articolul unui amic mi-am schimbat parerea. Nu am pretentii ca acum stiu sa folosesc pentru fiecare situatie fontul potrivit; departe de mine acest gand. Insa am aflat si eu cate ceva, cum ar fi faptul ca font-urile se impart in mai multe categorii, dupa o serie de criterii:
  1. serif
  2. sans serif
  3. proportinale
  4. monospatiu
  5. ornamentale
Font-urile cu serif sunt primele aparute, ele caracterizandu-se prin acele mici "prelungiri" la capatul literelor.

"The quick brown fox jumps over the lazy dog"

Cele sans serif sunt, dupa cum indica si numele, cele fara aceste mici caracteristici.

"The quick brown fox jumps over the lazy dog"

Font-urile care sunt monospatiu au toate caracterele afisate pe aceeasi latime, adica nu va fi nici o diferenta intre litera "i" si litera "m", de exemplu.

"The quick brown fox jumps over the lazy dog"

Logic, cele proportionale vor avea caracterele diferentiate ca spatiu ocupat, fiecare dupa nevoi.

"The quick brown fox jumps over the lazy dog"

In caz ca va intrebati care este treaba cu vulpea saltareata si cainele lenes, propozitia este o panagrama, adica ea contine toate literele alfabetului si este folosita pentru a testa caracterele unui font. Nu voi intra in detalii, fiecare font avand cate un istoric in spatele sau. De exemplu, font-urile monospatiu erau utilizate de catre editori pe vremuri pentru a putea studia manuscrisele ce le erau aduse si erau singurele disponibile pe masinile de scris vechi, care nu puteau parcurge diferite lungimi de rand pentru diferite caractere. In schimb, font-urile proportionale sunt in general mai usor de citit si mai placute ochiului, motiv pentru care ele sunt cele mai raspandite in ziua de azi. Astfel de diferente exista si intre font-urile serif si sans serif. Prima oara au aparut cele cu serif (printre care si Blackletter, font-ul gothic folosit in germania dupa aparitia tiparului lui Gutenberg), dintre acestea cele mai faimoase fiind probabil Times si Times New Roman. Din cauza ca aceste font-uri, desi preferate in publicatiile gen ziar sau in textele lungi datorita familiaritatii lor(lumea este obisnuita cu ele), au probleme cu lizibilitatea la rezolutii mici sau dimensiuni reduse ale font-ului, au aparut font-urile sans serif, care au avantajul unei claritati mai bune. S-a descoperit ca in general, persoanele tehnofile sunt pro font-uri sans serif in timp ce persoanele tehnofobe sunt adepte ale font-urilor serif. Asa ca de aici deducem ca trebuie sa avem grija ce font folosim in functie de target-ul site-ului nostru.
De exemplu, doua font-uri create special pentru display-ul calculatoarelor("ca sa dea bine pe ecran", intr-un limbaj mai colorat :) ) sunt Verdana si Georgia. Am folosit Georgia pentru acest post, sper sa va placa. In ceea ce ma priveste, eu sunt fan al font-urilor Calibri si Futura Bk, dar acestea(sans serif amandoua, probabil datorita faptului ca-s politehnist) nu erau disponibile pe blogger. In timp ce Calibri este noul font al lui Microsoft, folosit in suita Microsoft Office 2007 pentru a inlocui eternele Arial si Times New Roman, Futura Bk este un font bazat pe forme geometrice(cerc perfect, triunghi echilateral, etc.). Ambele sunt gandite sa provoace o impresie calda, prietenoasa, prin formele lor rotunjite si largi, aerisite. Un font care merge bine pentru unele site-uri ce se vor a fi friendly, dar care nu merge deloc pentru domeniul business, este Comic Sans. Si pentru ca am vorbit poate prea mult despre font-uri, va las cu link-ul catre articolul prietenului meu(mult mai detaliat si mai artistic, doar pentru cei care sunt pasionati si au timp - de asemenea acolo se gasesc mai multe videoclipuri pe tema font-urilor) si cu "bibliografia" pe care am folosit-o eu pentru acest articol. Sper ca a folosit unora dintre voi :).


Articolul colegului meu, care m-a facut constient de importanta font-urilor:
http://viorelmocanu.ro/blog/sunt-un-iubitor-de-tipografie/#more-19

Link-uri utile:
Articolul Wikipedia despre font-uri
Un articol despre font-uri ce contine si o lista cu disponibilitatea font-urilor
Ce font-uri sa folosim pentru a fi siguri ca acesta este vizibil de catre utilizatori
Sans Serif vs Serif in functie de utilizatorii nostri
Georgia si Verdana, font-uri concepute pentru display


Un comentariu:

Vlad spunea...

Interesant post-ul, multe link-uri pentru cont. lecturii, un "touch personal", DAR melodia e praf, e un fel de sare in ochi, nisip pe limba, dinte in fund ...